Η επιμήκυνση του χρέους είναι ευκταία

Πέμπτη, 21 Απριλίου 2011

_MG_5135_0

Συνέντευξη στο περιοδικό “ΕΠΙΚΑΙΡΑ” και τον δημοσιογράφο Λάμπρο Καλαρρύτη

 

«Η ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΤΑΙΑ» –

«ΔΕΝ ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ Η ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ»

Mία επιμήκυνση του συνολικού χρέους με ταυτόχρονη μείωση του επιτοκίου σε συμφωνία με τους πιστωτές είναι ευκταία δηλώνει η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Λούκα Κατσέλη, μιλώντας στα «Επίκαιρα». Παράλληλα θεωρεί πιθανή και όχι προσβλητική, όπως λέει, την προσφυγή στον προσωρινό ή το μόνιμο ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης. Ξεκαθαρίζει ότι «όσο η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, η ανεργία θα αυξάνει», δείχνοντας έτσι προς τα αρμόδια για την ανάπτυξη υπουργεία και κυρίως το Οικονομικών. Προσθέτει, δε, ότι χωρίς τα προγράμματα στήριξης του υπουργείου η ανεργία θα προσέγγιζε το 20%! Για τις ΔΕΚΟ στρατηγικού χαρακτήρα τάσσεται υπέρ της διατήρησης ελέγχου από το Δημόσιο, ενώ προαναγγέλλει επανεξέταση των δικαιούχων του επιδόματος ανεργίας και εισοδηματικά κριτήρια για τα υπόλοιπα επιδόματα.

 

Η ανεργία φαίνεται να βγαίνει εκτός ελέγχου. Η επίσημη οδεύει ήδη προς το 16%.Πως θα αντιμετωπιστεί η κατάσταση;

 

Έχω δηλώσει επανειλημμένα, με την αίσθηση ευθύνης και την ειλικρίνεια που απαιτεί η δύσκολη περίοδος που διανύουμε, ότι όσο η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, η ανεργία θα αυξάνει. Μείωση της ανεργίας θα έχουμε όταν πάρει πάλι μπροστά το «μηχανάκι της οικονομίας», γίνουν επενδύσεις, τονωθεί η αγορά και επιστρέψει η χώρα σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Γι αυτό εντός του 2011 απαιτείται η επίσπευση όλων των μέτρων που έχουν δρομολογηθεί για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας.

Στο μεταξύ, βάζουμε ανάχωμα στους ρυθμούς αύξησης της ανεργίας με τα προγράμματα στήριξης της απασχόλησης που υλοποιούνται και τα νέα μας προγράμματα που δρομολογούνται όπως αυτό της κοινωφελούς εργασίας όπου θα ωφεληθούν 55.000 άνεργοι. Χωρίς αυτές τις παρεμβάσεις η ανεργία θα προσέγγιζε τα επίπεδα του 20%. Επίσης με τα Τοπικά Ολοκληρωμένα Προγράμματα Απασχόλησης προετοιμάζουμε το ανθρώπινο δυναμικό να στηρίξει αποτελεσματικά τις αναπτυξιακές δράσεις σε κάθε περιφέρεια. Η στήριξη της εργασίας αποτελεί πρωταρχικό μέλημα της κυβερνητικής πολιτικής αυτή τη δύσκολη χρονιά.

 

Το ζητούμενο λοιπόν είναι η ανάπτυξη για να λυθούν όλα τα υπόλοιπα. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να υπάρξει ανάπτυξη;

 

Η κατεύθυνση είναι σαφής. Έξοδος από την κρίση με ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή. Η ταχύτητα εξόδου εξαρτάται από τουλάχιστον τέσσερις προϋποθέσεις.

Γρήγορη υλοποίηση όλων των διαρθρωτικών μέτρων που έχουν δρομολογηθεί για να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα και να διευκολυνθεί η ενίσχυση των επενδύσεων με μέτρα, όπως η απλούστευση διαδικασιών ίδρυσης, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα, αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων, η έναρξη του νέου επενδυτικού νόμου κ.ά.

Αρση συγκεκριμένων αντικινήτρων που καθυστερούν αναιτιολόγητα τις επενδύσεις, όπως η κατάργηση των ρυθμίσεων που απαγορεύουν την ιδιοκτησία ή τη συμμετοχή σε εταιρεία με ποσοστό άνω του 50% σε συγκεκριμένες παραμεθόριες περιοχές, η ψήφιση νόμου για την τουριστική κατοικία στο πλαίσιο ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, η άμεση προώθηση επεκτάσεων σχεδίων πόλεων, η κατάργηση του φόρου για τα επαναπατριζόμενα κεφάλαια για αγορά ακινήτου ή για προώθηση επένδυσης κλπ.

Διοχέτευση επαρκούς ρευστότητας στην αγορά με την άμεση ενεργοποίηση του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης, των ταμείων , Jessica και Jeremy,του Ταμείου Αλιείας και Θαλασσίων Πόρων και του Ταμείου Κοινωνικής Οικονομίας, προκειμένου να ενισχυθούν με κεφάλαια οι επιχειρήσεις που είναι βιώσιμες. Πρέπει επίσης να υπάρξει αποτελεσματική εποπτεία της χρηματοπιστωτικής αγοράς.

Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας με στοχευμένα κίνητρα για εξωστρέφεια και καινοτομία με υπογραφή ειδικών επιχειρησιακών συλλογικών συμβάσεων, με προώθηση παρεμβάσεων για αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων, με μείωση του μη μισθολογικού κόστους εργασίας. Έγινε ήδη η αρχή για το τελευταίο με την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών, αλλά προχωράμε σε μόνιμες, βελτιωτικές, ρεαλιστικές ρυθμίσεις που θα καταπολεμήσουν μεταξύ άλλων και την εισφοροδιαφυγή.

 

Τις ανακοινώσεις για το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα πως τις είδατε;

 

Η δημοσιονομική εξυγίανση και ο μεσοπρόθεσμός προγραμματισμός αποτελούν αδήριτη ανάγκη.Το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα περιλαμβάνει μέτρα και πολιτικές που οφείλουμε να εφαρμόσουμε ώστε να εξοικονομηθούν πόροι για τη στήριξη των δημόσιων επενδύσεων και της ανάπτυξης. Είναι ένα φιλόδοξο και τολμηρό πρόγραμμα που για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά προυποθέτει ενεργοποίηση όλων, εξειδίκευση, πολύ καλή προετοιμασία και αναδιοργάνωση των διοικητικών μηχανισμών ώστε να υπάρχει στενή παρακολούθηση του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής και διορθωτικές κινήσεις όπου χρειάζονται.

 

Μέχρι στιγμής πάντως έχουμε εμπλακεί σε ένα φαύλο κύκλο μέτρων που φέρνουν ύφεση, η ύφεση φέρνει απόκλιση από τους στόχους, ξανά νέα μέτρα και πάλι από την αρχή. Επειδή έχετε εμπειρία από τη λειτουργία διεθνών οικονομικών οργανισμών, μήπως έχουν κάνει λάθος στη «συνταγή», μήπως η τρόικα υπερεκτίμησε ή υποεκτίμησε παραμέτρους του ελληνικού προβλήματος και ο λογαριασμός δεν βγαίνει;

 

Ο λογαριασμός θα βγει κύριε Καλαρρύτη. Εχουμε την ευθύνη να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση. Δεν έχουμε πολυτέλεια για καθυστερήσεις ή πισωγυρίσματα. Το Μνημόνιο αποτελεί πραγματικότητα την οποία αναγκαστήκαμε να αποδεχθούμε μπροστά στον κίνδυνο της χρεωκοπίας . Τα επώδυνα και άδικα μέτρα του 2010, κυρίως οι οριζόντιες μειώσεις μισθών και συντάξεων και οι αυξήσεις των έμμεσων φόρων, αποτελούν παρελθόν. Τότε χρειαζόμασταν μέτρα με απόδοση «εδώ και τώρα». Οι προτεραιότητες για το 2011 είναι διαφορετικές: διορθωτικές κινήσεις στην υλοποίηση του μνημονίου όπου χρειάζονται και προτεραιότητα στην εφαρμογή διαρθρωτικών μέτρων για την ενίσχυση των επενδύσεων, την αναγκαία παραγωγική αναδιάρθρωση , τη στήριξη της εργασίας και τη βελτίωση της παραγωγικότητας τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.

 

Έχει φουντώσει η συζήτηση για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Τι βλέπετε; Μία επιμήκυνση, θα ήταν επιθυμητή; Υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε να γίνει χωρίς να υπάρξουν οι γνωστές δραματικές συνέπειες μίας αναδιάρθρωσης με «κούρεμα»;

 

Η όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείριση του ελληνικού χρέους είναι πλέον ευρωπαικό ζήτημα. Από τις αποφάσεις που ήδη ελήφθησαν στην τελευταία Σύνοδο καθίσταται σαφές ότι τόσο η επιμήκυνση του χρέους όσο και η μείωση του κόστους δανεισμού που γίνεται σε εθελοντική και συμφωνημένη βάση με τους πιστωτές αποτελούν ευκταίες λύσεις. Για την Ελλάδα προτεραιότητα αποτελεί η υλοποίηση των δεσμεύσεων μας και η επίτευξη θετικών ρυθμών ανάκαμψης το γρηγορότερο δυνατό.

 

Υπό τις παρούσες συνθήκες φαίνεται δύσκολο να βγούμε στις αγορές το 2012. Βλέπετε να πηγαίνουμε στον EFSF και εν συνεχεία στον ESM;

 

Το πότε θα βγούμε στις αγορές εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Εγώ πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε το 2012, ή το αργότερο στις αρχές του 2013. Από την άλλη, δεν αποκλείω και ούτε θα το θεωρούσα προσβλητικό να κάνουμε χρήση του EFSF ή του ESM. Τα εργαλεία που προσφέρει είναι πολύ σημαντικά για εμάς με σημαντικότερο την αγορά ομολόγων από την πρωτογενή αγορά. Αυτό μας προσφέρει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες ελιγμών στην προσπάθεια μας να κάνουμε διαχειρίσημο το χρέος

 

Σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις, ο στόχος των 50 δισ. Ευρώ είναι εφικτός;

 

Είναι ένας φιλόδοξος στόχος η υλοποίηση του οποίου απαιτεί μεγάλη προετοιμασία και συντονισμό ενεργειών. Οσον αφορά στις «αποκρατικοποιήσεις» πρέπει να εξειδικευθούν για κάθε περίπτωση χωριστά το εύρος του δημοσίου ελέγχου, η σχέση κόστους-όφελους ιδιαίτερα κάτω από τις σημερινές συνθήκες της αγοράς αλλά και η διαφάνεια των διαδικασιών. Οσον αφορά στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας αυτή αποτελεί προτεραιότητα όχι μόνο για δημοσιονομικούς αλλά και για αναπτυξιακούς λόγους.

 

Με τους δημόσιους οργανισμούς στρατηγικού χαρακτήρα τι μοντέλο πρέπει να ακολουθηθεί κατά τη γνώμη σας; Να μειωθεί το ποσοστό του Δημοσίου, να κρατήσει το management, να προχωρήσει σε συμβάσεις παραχώρησης;

 

Με τους Οργανισμούς στρατηγικού χαρακτήρα που παρέχουν δημόσια αγαθά όπως ο ΟΤΕ, Η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ κ.α. πρέπει να προχωρήσουμε πολύ προσεκτικά κυρίως για αναπτυξιακούς λόγους. Θα πρέπει το δημόσιο να διατηρήσει ένα στρατηγικό ποσοστό στο χαρτοφυλάκιό του που θα του διασφαλίζει το δημόσιο έλεγχο και την εποπτεία τους ώστε να προωθηθούν οι απαραίτητες στοχευμένες επενδύσεις, η καθολικότητα των υπηρεσιών, ο υγιής ανταγωνισμός και η προστασία των καταναλωτών μέσα από τη σωστή λειτουργία της αγοράς.

 

 

Τελικά θα υπάρξουν εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την χορήγηση του επιδόματος ανεργίας και άλλων επιδομάτων, πολυτεκνικών κλπ; Αν κάποιος έχει σπίτι στο όνομά του και μένει άνεργος δεν θα παίρνει επίδομα;

 

Κανένας άνεργος δεν θα χάσει το επίδομά του! Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα κάνουμε απογραφή για να δούμε αν εκείνοι που εισπράττουν επίδομα ανεργίας πράγματι το δικαιούνται. Από μία πρώτη έρευνα αποδεικνύεται ότι υπάρχουν καταστρατηγήσεις, ότι δηλαδή υπάρχουν κάποιοι που εισπράττουν επίδομα ενώ εργάζονται. Υπάρχουν επίσης πολλοί διπλοεγγεγραμμένοι που λαμβάνουν δύο επιδόματα. Αυτά τα φαινόμενα δεν θα συνεχιστούν. Για τα άλλα κοινωνικά επιδόματα θα υπάρξουν εισοδηματικά κριτήρια ώστε οι κοινωνικές παροχές να πάνε σε αυτούς που πραγματικά χρειάζονται στήριξη.

 

Η εισφοροδιαφυγή στην Ελλάδα βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, είναι τετραπλάσια αν δεν κάνω λάθος του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ποιος είναι ο στόχος για τη μείωσή της;

 

Η εισφοροδιαφυγή αλλά και η εισφοροαποφυγή αποτελούν πραγματικά μεγάλο πρόβλημα, καθώς τραυματίζουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας και κρατούν σε υψηλά επίπεδα τις εισφορές και άρα το μη μισθολογικό κόστος λειτουργίας μιας επιχείρησης. Η ανασφάλιστη εργασία είναι στη χώρα μας περίπου 26% όταν σε άλλες ευρωπαικές χώρες είναι μόλις 6%. Στόχος μας είναι έως το 2015 να μειώσουμε το ποσοστό αυτό στο 12% με κατάλληλα κίνητρα και με αναβάθμιση των ελεγκτικών μηχανισμών. Μόνο έτσι θα καταφέρουμε να δώσουμε αναπτυξιακή ώθηση στις επιχειρήσεις και να εγγυηθούμε αξιοπρεπείς συντάξεις.

 

Με τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες τι θα γίνει; Είναι ένας από τους άξονες για την εξοικονόμηση πόρων ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί για το υπουργείο σας.

 

Έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα, Το 2010 με τη μείωση της τιμής των φαρμάκων αλλά και τον έλεγχο της συνταγογράφησης καταφέραμε να εξοικονομήσουμε 850 εκατομμύρια από τη φαρμακευτική δαπάνη ενώ οι δαπάνες για την υγεία μειώθηκαν κατά 1,07 δις ευρώ σε σχέση με το 2009.

Στόχος μας για την τριετία 2012-2015 παραμένει η περαιτέρω μείωση με την εφαρμογή μέτρων όπως η πλήρης εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, η τακτική αξιολόγηση των πληροφοριών που αποκτήθηκαν από τη σάρωση των συνταγών των ασφαλιστικών ταμείων, η έναρξη λειτουργίας του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υγείας και η υιοθέτηση λίστας συνταγογράφησης φαρμάκων.

 

Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση; Έχει κολλήσει ο διαγωνισμός;

 

Ο διαγωνισμός προχωρά άμεσα. Παράλληλα, μέχρι το τέλος Μαίου, θα εντάξουμε στο πρόγραμμα και τα υπόλοιπα ασφαλιστικά ταμεία εκτός του ΟΑΕΕ. Μέχρι σήμερα έχει ενταχθεί το 100% των γιατρών του ΟΑΕΕ, το 60,5% των γιατρών του ΟΓΑ, το 50% των γιατρών του ΟΠΑΔ και δύο μεγάλα υποκαταστήματα του ΙΚΑ. Μέχρι τις αρχές Μαίου θα έχει ενταχθεί στο σύστημα και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση παρακλινικών εξετάσεων.

 

Η τρόικα πιέζει για αλλαγή του νόμου που αφορά τις επιχειρησιακές συμβάσεις ώστε να επιβληθούν. Τι θα κάνετε;

 

Τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και η τρόικα παρακολουθούμε την εφαρμογή του νόμου από τους κοινωνικούς εταίρους σε συνδυασμό με τις συνθήκες στην αγορά εργασίας .Αναμένουμε την υπογραφή και άλλων ειδικών επιχειρησιακών και συλλογικών συμβάσεων από επιχειρήσεις που έχουν ανάγκη ένα τέτοιο μέτρο, ώστε να μην προχωρήσουν σε απολύσεις.

Πρέπει όμως να τονισθεί ότι ήδη έχει επιτευχθεί μείωση του μισθολογικού κόστους της τάξης του 7% ενώ η χρήση της μερικής απασχόλησης και της εκ περιτροπής εργασίας έχει αυξήσει τα περιθώρια προσαρμογής των επιχειρήσεων στη δύσκολη αυτή συγκυρία.

About Author

Connect with Me:

Leave a Reply

  • Theme Settings