Συνέντευξη στον ΣΚΑΙ 100,3, 9-8-2011

Στον δημοσιογράφο Γ. Ψάλτη

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Καλή σας μέρα κυρία Κατσέλη.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Καλημέρα κύριε Ψάλτη.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την επικοινωνία, καλοκαιριάτικα, αλλά τα είπαμε, είναι διαφορετικά τα πράγματα φέτος.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Πραγματικά είναι διαφορετικά και όλοι βλέπουμε να εξελίσσεται αυτό το θρίλερ, που ουσιαστικά δείχνει την αδυναμία των κυβερνήσεων και γενικότερα των θεσμικών παραγόντων, να οδηγήσουν τις αγορές σε ένα λιμάνι ασφάλειας.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Τι είναι αυτό που τελικά δεν γίνεται από τις πολιτικές ηγεσίες, κυρία Κατσέλη; Όχι μόνο στην Ευρώπη, κυρίως στην Ευρώπη αλλά και στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Δεν υπάρχει πρόληψη. Να δούμε λίγο τι κρύβεται πίσω από αυτή την κρίση χρέους και την χρηματιστηριακή κρίση που έχει ξεσπάσει, από το 2007, θα έλεγα, και μετά και η οποία εξελίσσεται με διαφορετικές μορφές. Ουσιαστικά, για τους αναλυτές είναι δύο μεγάλα ζητήματα.

Το πρώτο είναι η έλλειψη συντονισμού στην άσκηση οικονομικής πολιτικής ανάμεσα στα διάφορα μπλοκ. Αν δούμε πως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, βλέπουμε μια Κίνα, η οποία έχει ένα μεγάλο πλεόνασμα στο Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών της, είναι περίπου 273 δις. Και μια Αμερική να έχει περίπου ένα έλλειμμα της τάξεως των 561 δις. στο Ισοζύγιο Πληρωμών της, όσο περίπου είναι το πλεόνασμα Κίνας και Γερμανίας μαζί. Αυτό τι σημαίνει; Ότι δεν υπήρχε συντονισμός στην άσκηση μακροοικονομικής πολιτικής, σε ένα διεθνές περιβάλλον όπου υπάρχει ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων. Άρα οι αγορές ωφελούνται από τις πιέσεις, τις οποίες ασκούν στα διάφορα μπλοκ, μέσω των συναλλαγματικών ισοτιμιών και παίρνοντας ανοιχτές θέσεις απέναντι στο ένα ή στο δεύτερο νόμισμα.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Υποψιάζομαι ότι ο καημός τους είναι να βγάζουν λεφτά.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Απολύτως…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: ..οι αγορές.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Απολύτως. Επομένως η δεύτερη συνθήκη που μας έχει οδηγήσει εδώ, είναι ότι από το ’99 και μετά δεν υπήρξε κατάλληλη εποπτεία και ρύθμιση των χρηματοπιστωτικών αγορών, ιδιαίτερα δε σε αυτά τα ονομαζόμενα τοξικά προϊόντα, στα νέα προϊόντα, στα παράγωγα και ούτω καθεξής. Κάτι που πολλοί από εμάς είχαμε επισημάνει εδώ και μια δεκαετία και θα έλεγα και περισσότερο, όταν ξέσπασε η κρίση στην Ασία το ’98 και το ’99.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ναι.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Μην ξεχνάμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε κρίση στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα. Άρα το ζήτημα είναι τι κάνεις τώρα, εδώ που είσαι.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Αυτό ακριβώς.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Και αυτό που κάνεις είναι, παίρνεις πρώτα- πρώτα πυροσβεστικά μέτρα, όπως τα μέτρα που πήρε ο κύριος Τρισέ, κατά την γνώμη μου πολύ σωστά, να αγοράσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Ισπανικά και Ιταλικά ομόλογα και να σταθεροποιήσει, όσο μπορεί, τις αγορές, τουλάχιστον στην Ευρώπη. Αυτό δεν μπορεί να το κάνει μόνος του και είμαι σίγουρη ότι τις επόμενες μέρες θα υπάρξει μεγαλύτερος συντονισμός ανάμεσα στις Ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες και στο FED στην Αμερική και την Ε.Κ.Τ. και την κεντρική τράπεζα της Ιαπωνίας, Κίνας κλπ. για μια συντονισμένη παρέμβαση στις αγορές.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ναι.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Αυτό είναι το ένα, αυτά είναι τα πυροσβεστικά μέτρα. Πυροσβεστικό μέτρο θεωρώ επίσης την άμεση προικοδότηση του EFSF, του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, έτσι ώστε να υπάρχει κεφάλαιο και απόθεμα για να μπορεί να παρέμβει αποτελεσματικά.

Πυροσβεστικό μέτρο είναι να ολοκληρωθεί το γρηγορότερο, μέσα στον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο, όλη η διαδικασία στήριξης των χωρών της Ευρωζώνης και ταυτόχρονα να πάρουμε και μέτρα πρόληψης. Και τα μέτρα πρόληψης ώστε να μην έχουμε αλλεπάλληλες κρίσεις, γιατί θα έχουμε αλλεπάλληλες χρηματοπιστωτικές κρίσεις όσο δεν αντιμετωπίζουμε τις δύο αιτίες, οι οποίες μας φέρνουν εδώ.

Άρα χρειάζεται και προσωπικά είπα ότι θα χρειαστεί ένα νέο Μπρέτον Γούντς. Μια, δηλαδή, σύγκλιση των βασικών πολιτικών ηγεσιών σε επίπεδο G20, να συζητήσουν από κοινού έναν καλύτερο συντονισμό των οικονομικών πολιτικών τους, να μην έχουμε χώρες δηλαδή με τεράστια ελλείμματα και χώρες με μεγάλα πλεονάσματα, να υπάρξει ένας συντονισμός, μια διευθέτηση και μια συμφωνία γύρω από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, με βάση τον συντονισμό οικονομικών πολιτικών και γενναίες και τολμηρές αποφάσεις στην ρύθμιση του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Υπάρχει… κατ’ αρχήν σε πολιτικό επίπεδο, βλέπετε να υπάρχει αυτή η διαδικασία της σύγκλισης ή ο καθ’ ένας… γιατί ας πούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, κυρία Κατσέλη, το γεγονός ότι μόλις χθες  ο γερμανός επικεφαλής των Φιλελευθέρων, αν δεν κάνω λάθος, δήλωσε ότι δεν χρειάζεται να ενισχύσουμε το EFSF, διότι…. δεν θα μπούμε σε αυτή την διαδικασία. Δηλαδή τα μηνύματα που στέλνουν…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Αυτή η θέση είναι μια κακοφωνία…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ναι.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: … η οποία συνεχίζεται. Νομίζω ότι τέτοιου τύπου ανακοινώσεις, από διάφορους παράγοντες, δεν κάνουν καλό. Οπωσδήποτε τέτοιες αποφάσεις είναι και πολιτικές αποφάσεις, αλλά πρέπει να λυθεί, πρέπει να αναπτυχθούν όλα τα εργαλεία που έχουν τα σύγχρονα κράτη, για να μπορούν να παρέμβουν αποτελεσματικά στις χρηματοπιστωτικές αγορές.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Καλά. Πάμε στο δικό μας κομμάτι. Πόσο πιο δύσκολη γίνεται η κατάσταση για την Ελλάδα υπό αυτό το πρίσμα της κρίσης; Και να αναφέρουμε και το θέμα με την συμμετοχή των ιδιωτικών τραπεζών σε αυτήν την προσπάθεια που έχει ληφθεί από τις 21 Ιουλίου και θα δούμε πως θα περπατήσει και τι θα γίνει. Και μετά περαιτέρω για την Ελλάδα, έρχεται υποτίθεται ο έλεγχος της Τρόικας για να πάρουμε την επόμενη δόση… εμείς έχουμε έναν μεγάλο καημό, ανά δόση είμαστε με την ψυχή στο στόμα… θα την πάρουμε, δεν θα την πάρουμε, έχουμε πάρει τα μέτρα, δεν έχουμε πάρει τα μέτρα. Υπάρχει… επηρεάζει, μάλλον, η παγκόσμια κρίση και την Ελλάδα υπό αυτό το πρίσμα; Και πώς;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι η συνεχιζόμενη χρηματοπιστωτική αστάθεια γενικά επηρεάζει αρνητικά κάθε οικονομία και πόσο μάλλον την ευάλωτη Ελληνική οικονομία.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Βεβαίως.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Δεν υπάρχει αμφιβολία. Επίσης το ότι χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, ίσως να δυσκολευτούν να εκταμιεύσουν τις δόσεις τους. Και αυτό θα παίξει έναν αρνητικό ρόλο.

Από την άλλη μεριά, μέσα στην κρίση, είμαστε τυχεροί διότι ήμασταν οι πρώτοι, αν θέλετε και έχουμε εξασφαλίσει, τουλάχιστον σε επίπεδο αποφάσεων μια σειρά κινήσεων, οι οποίες είναι πολύ θετικές για εμάς και όσο αφορά στην ρευστότητα και στην απομείωση του χρέους. Άρα οπωσδήποτε επηρεάζουν αρνητικά, αλλά δεν νομίζω ότι θα είναι καθοριστικές.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Το άλλο κομμάτι που έχει να κάνει με αυτό που λέμε… τις αποκρατικοποιήσεις. Διότι τώρα όπως καταλαβαίνετε υπό διαφορετικό πρίσμα και βλέμμα θα δούμε αυτή την υπόθεση. Και του κόστους και του ποσού που θα πρέπει… όχι θα πρέπει, που μπορούμε να μαζέψουμε υπό αυτές τις συνθήκες. Πρέπει να περπατήσουν οι αποκρατικοποιήσεις υπό αυτές τις συνθήκες ή πρέπει να το ξαναδούμε με άλλο μάτι;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Όχι, οι αποκρατικοποιήσεις πρέπει να προχωρήσουν, αλλά όπως και πριν έτσι και τώρα, πρέπει να προχωρήσουν με σύνεση, διαφάνεια και με επιχειρησιακά σχέδια για κάθε επιχείρηση για την οποία αναζητούμε ιδιωτικά κεφάλαια. Δηλαδή πρέπει να γίνει ένα πολύ ξεκάθαρο σχέδιο επιχειρησιακό, γιατί δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες, τα λιμάνια μας δεν είναι τα ίδια με τα καζίνο ή με το νερό ή με την ΔΕΗ και να συνδεθεί άμεσα με μια αναπτυξιακή πολιτική της χώρας.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Μάλιστα. Διάβασα χθες το βράδυ αρκετές από τις συνεντεύξεις που είχατε δώσει το τελευταίο χρονικό διάστημα, έτσι για να τα πούμε λιγάκι, και αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση σε μια από αυτές, είναι πως δηλώσατε ότι καθυστερήσαμε πολύ ως χώρα, μετά βεβαίως τον ερχομό του προγράμματος του συγκεκριμένου και των ελέγχων και όλης αυτής της διαδικασίας, να κάνουμε αυτές τις λεγόμενες διαρθρωτικές αλλαγές. Τι νομίζετε ότι έφταιξε, κυρία Κατσέλη, και δεν περπάτησε το σύστημα όπως έπρεπε να περπατήσει; Τι δεν πήγε καλά; Ποιος φταίει, αν υπάρχει κάποιος που φταίει γι’ αυτή την ιστορία.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Έχουμε καθυστερήσει πρώτα- πρώτα τόσα χρόνια να κάνουμε κάποιες μεγάλες τομές. Θα έλεγα πρώτη και μεγαλύτερη είναι η τομή στον δημόσιο τομέα, όσο αφορά στην διοικητική μεταρρύθμιση. Ξέρετε και στα δύο Υπουργεία, που ήμουνα, αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι το βάρος που βάζουμε μέσα από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και στον Έλληνα πολίτη και στον Έλληνα επιχειρηματία.

Αυτή την στιγμή κρεμόμαστε όλοι από την ανάγκη για αύξηση επενδύσεων. Αύξηση επενδύσεων, όμως, δεν μπορεί να γίνει όταν ένας επιχειρηματίας, μικρός ή μεγάλος, ο οποίος απευθύνεται για την αδειοδότησή του στον δημόσιο τομέα αντιμετωπίζει πλήθος δυσκολιών, πλήθος γραφειοκρατικών εμποδίων, όταν δεν ξέρει πότε θα πάρει την άδεια, πότε θα πάρει το πολυπόθητο χαρτί έτσι ώστε να μπορεί να το παρουσιάσει στην τράπεζά του, όταν δεν ξέρει αν κάποιος μπορεί να κάνει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και να εκδικαστεί η υπόθεση μετά από δυο ή τρία χρόνια.

Αυτά τα θέματα, τα οποία συνήθως εμείς τα θεωρούμε ως δεδομένα και μέρος της Ελληνικής πραγματικότητας, αυτή την στιγμή είναι καθοριστικοί ανασταλτικοί παράγοντες της ανάπτυξης. Προχωρήσαμε, όσο ήμουν εγώ στο Υπουργείο και μετά με τον νέο Υπουργό, στην απλούστευση όλων των διαδικασιών ίδρυσης μιας επιχείρησης και τώρα μπορεί να ιδρυθεί μια επιχείρηση σε μια μέρα και με ένα βήμα, αντί 30 ημέρες και 15 βήματα που απαιτούνταν πριν.

Δεν αρκεί. Πρέπει να προχωρήσουμε πολύ- πολύ πιο γρήγορα στην απλούστευση όλων των διαδικασιών αδειοδότησης, στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ώστε να μην έχουμε τις συνεχείς καθυστερήσεις μέσα από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες. Στην επίσπευση διαδικασιών κλεισίματος επιχειρήσεων, διότι και αυτό παίζει ρόλο, ιδιαίτερα όταν θέλεις να κάνεις επενδύσεις σε χώρους καινοτομίας, το πόσο γρήγορα μπορείς να κλείσεις μια επιχείρηση και να ανοίξεις μια άλλη, παίζει καθοριστικό ρόλο. Και να υλοποιηθεί η πρωτοπορία, που ήδη έχει ξεκινήσει από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, για μια επίσπευση όλων των δικαστικών διαδικασιών.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Κυρία Κατσέλη θέλω να κάνετε υπομονή, σας παρακαλώ, ένα λεπτό, διότι θέλω να μιλήσουμε και για την ανεργία. Διότι ο νέος Υπουργός, ο πρώην συνεργάτης σας είπε ότι η φετινή χρονιά θα είναι πάρα πολύ δύσκολη και θέλω την άποψή σας για το ζήτημα της ανεργίας και τι πρέπει να γίνει εκεί, που είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο ζήτημα. Σας παρακαλώ πολύ, κάντε υπομονή για ένα λεπτό για να πάμε σε τίτλους ειδήσεων. Ευχαριστώ πάρα πολύ, τίτλοι ειδήσεων και επιστρέφουμε.

 

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Εδώ είμαστε. Καλημέρα, καλημέρα, καλώς ήλθατε, καλώς σας βρήκαμε ΣΚΑΪ 100,3… συνομιλούμε με την πρώην Υπουργό και βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, την κυρία Λούκα Κατσέλη, για όλα όσα συμβαίνουν κυρίως στον κόσμο και πως επηρεάζει όλη αυτή η ιστορία την χώρα μας. Κυρία Κατσέλη τώρα στους τίτλους άκουσα, το μάθατε κι εσείς προφανώς, το ότι σε εφαρμογή θα τεθεί από την πρώτη Σεπτεμβρίου η αύξηση του ΦΠΑ, για μια ακόμα φορά για ένα κομμάτι ακόμα υπηρεσιών. Πιστεύετε ότι τελικά όλη αυτή η διαδικασία της πίεσης προς τα πάνω, της αύξησης του ΦΠΑ, θα φέρει τα πολυπόθητα έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό ή τα πράγματα έχουν ξεφύγει και από αυτή την διαδικασία, δεν θα έχουμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Κύριε Ψάλτη σε κανέναν δεν αρέσει η αύξηση του ΦΠΑ. Είναι από τα μέτρα εκείνα που είναι σαν δίκοπο μαχαίρι. Από την μια μεριά παράγει καινούρια έσοδα, δεν υπάρχει αμφιβολία, από την άλλη μεριά μειώνει την αγοραστική δύναμη και επομένως έμμεσα δίνει λιγότερα έσοδα…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Από τα αναμενόμενα…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: …στον προϋπολογισμό από τα αναμενόμενα. Επομένως, δηλαδή, τρώει την αύξηση των εσόδων. Ελπίζουμε, όμως, και αυτή είναι η στόχευση γενικά του Υπουργείου Οικονομικών, ότι αυτό θα είναι ένα βραχυπρόθεσμο μέτρο, ότι όσο διευρύνεται η φορολογική βάση και όσο καταπολεμάται η φοροδιαφυγή, μέτρα σαν κι αυτό θα ανατραπούν, θα αλλάξουν.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Μήπως θα πρέπει να υιοθετηθεί και η άποψη Σαμαρά, που λέει τέλος πάντων ότι πρέπει να το ξανακουβεντιάσουμε γενικότερα αυτό το ζήτημα σε επίπεδο μνημονίου; Μπορεί να γίνει αυτό;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Να πω κάτι; Ότι ακόμα αυτή την στιγμή η ερώτηση προς τον κύριο Σαμαρά είναι ποια είναι τα μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος. Δηλαδή, πρέπει μέσα στο ’11 να έχουμε μια μείωση του ελλείμματος περί το 3,5% έτσι όπως έχουμε δεσμευτεί, εάν δεν βάλεις την αύξηση του ΦΠΑ, πρέπει να βρεις άλλα μέτρα που είναι ισοδύναμα. Όσο δεν έχεις άλλα μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος, όσο δεν είμαστε όσο αποτελεσματικοί θέλουμε στην πάταξη της φοροδιαφυγής και δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για την αναμόρφωση της φορολογικής διοίκησης και της διασταύρωσης βάσεων δεδομένων κτλ. Τόσο περισσότερο αναγκάζεσαι να κρατήσεις μέτρα όπως υψηλός ΦΠΑ, ο οποίος όπως είπαμε έχει και σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Τώρα βεβαίως υπάρχει και αυτό το ζήτημα που λέγεται, με τα ισοδύναμα μέτρα και ότι αφαιρούμε να προσθέτουμε κάτι άλλο και να γίνεται μια τέτοια διαδικασία, ούτως ώστε να είναι ένα συγκεκριμένο, συνολικό αποτέλεσμα. Θέλω να σας ρωτήσω γι’ αυτά…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Κάθε μέτρο κάποιον ωφελεί και κάποιον βλάπτει.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Σωστό, αλλά…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αύξηση του ΦΠΑ βλάπτει τα πλατιά λαϊκά στρώματα, τα οποία βλέπουν αυτή την στιγμή την αγοραστική τους δύναμη να μειώνεται…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: …να μειώνεται, σωστό. Κυρία Κατσέλη, όμως…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό να αλλάξει το συντομότερο δυνατό.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Δεν έχει περικοπεί, ξέρετε κάτι, δεν έχει περικοπεί και το Δημόσιο. Δηλαδή αυξήθηκαν και τα έξοδα του Δημοσίου, αυτό είναι το εντυπωσιακό της όλης ιστορίας. Δηλαδή μετά από τόσο καιρό που βρισκόμαστε σε αυτή τη φάση… και ακούμε να ξεφεύγουν τα όρια και τα δεδομένα που υπάρχουν στο κόστος του Δημοσίου.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Ναι, αλλά είναι πολύ σημαντικό και δεν έχουμε τα στοιχεία μπροστά μας, αλλά όταν τα έχουμε να το κουβεντιάσουμε, διότι πολλά από αυτά τα έξοδα, είναι έξοδα τα οποία σχετίζονται και με την ύφεση. Παραδείγματος χάριν στο Υπουργείο Εργασίας, αυξήθηκε ο συνολικός προϋπολογισμός του, γιατί είχαμε και αύξηση των επιδομάτων ανεργίας και μείωση των εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων και άρα μεγαλύτερη επιχορήγηση προς τα ασφαλιστικά ταμεία, ως απόρροια της ύφεσης που είχαμε.

Άρα είναι σημαντικό όταν λέμε ότι αυξάνονται ή μειώνονται κάποιες δαπάνες να δούμε την σύνθεση αυτών των δαπανών.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Να πάμε να δούμε λίγο και το θέμα, σας παρακαλώ πάρα πολύ… είχατε την εμπειρία.. της ανεργίας. Είπε ο κύριος Κουτρουμάνης και έκανε πραγματικά πολύ μεγάλη εντύπωση, ότι η φετινή χρονιά στο κομμάτι αυτό θα είναι η πιο δύσκολη χρονιά.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Και πολύ σωστά είπε, είναι κάτι το οποίο το έχουμε επισημάνει, γιατί όσο η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση και περισσότερες επιχειρήσεις κλείνουν αντί να ανοίγουν, έχουμε μεγαλύτερες απολύσεις και επομένως υπάρχει μια υστέρηση, συνήθως, στα ποσοστά ανεργίας σε σχέση με τα ποσοστά της οικονομικής δραστηριότητας. Άρα η ύφεση, η οποία έχει βαθύνει από το τελευταίο τρίμηνο του ’10 και μετά, το πρώτο τρίμηνο του ’11, ουσιαστικά συμπαρασύρει, αν θέλετε, και την αγορά εργασίας και τα αποτελέσματα είναι εμφανή μέσα στο ’11 και μπορεί να γίνουν και χειρότερα ή και να γίνουν καλύτερα.

Ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο από τον Νοέμβριο του ’10 στο Υπουργείο Εργασίας ξεκινήσαμε μια μεγάλη προσπάθεια με τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, διατήρησης θέσεων εργασίας και ένταξης ανέργων και κυρίως νέων στην αγορά εργασίας με ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης. Στην διατήρηση ήδη έχουν ενταχθεί στα προγράμματα αυτά 393.000 και ο στόχος είναι να φτάσουν στις 800.000.

Γίνεται και μια προσπάθεια και με τα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας, τα οποία είναι πάρα πολύ σημαντικά και είναι η πρώτη φορά που γίνονται στην χώρα μας…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Εδώ κυρία Κατσέλη υπάρχει πολύ μεγάλη συζήτηση…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Το ξέρω, γι αυτό το αναφέρω… Κοιτάξτε, η συζήτηση δυστυχώς γίνεται σε λάθος βάση…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Γιατί;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Θα σας πω γιατί. Διότι αυτή την στιγμή το ερώτημα είναι: Θέλεις κάποιον να του δίνεις επίδομα ανεργίας ή να τον έχεις στην αγορά, έναν άνεργο στην αγορά εργασίας και να αμείβεται για ένα έργο συλλογικού σκοπού; Η παρέμβαση λοιπόν, και η ουσία της παρέμβασης είναι αυτή.

Να έχεις συγκεκριμένα προγράμματα που αντί για πέντε μήνες ή ως πέντε μήνες να παίρνει κάποιος και να κάθεται ένα επίδομα ανεργίας, να κάνει κάτι που να είναι ωφέλιμο για το περιβάλλον, για τον δήμο για…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ωραία συμφωνούμε, το θέμα είναι πως…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: …πως θα γίνει αυτό το πράγμα; Θα πρέπει να διαφυλάξεις, όπως έχουν διαφυλαχτεί, την διαφάνεια και την σωστή αξιολόγηση. Και η εμπλοκή του ΑΣΕΠ, την οποία εξήγγειλε και ο Υπουργός έχει αυτόν τον λόγο.

Προς Θεού, αν οποιαδήποτε παρέμβαση κάνουμε στην αγορά… πάντοτε θα υπάρχουν οι καλοθελητές οι οποίοι θα θέλουν να κάνουνε τις…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Το δικό τους κομμάτι, να παρέμβουν αυτοί…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: …Αλλά δεν γίνεται. Έτσι όπως έχει στηθεί το πρόγραμμα είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει κάτι τέτοιο.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Λέτε σχεδόν…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Σας το λέω εγώ, γιατί είχα πολύ μεγάλη…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Προφανώς, γι’ αυτό σας ρωτάω.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Είναι πάρα πολύ δύσκολο, διότι γίνεται με μοριοδότηση, διότι τα πάντα είναι στο διαδίκτυο…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Γιατί παρεμβαίνουν οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Θα σας πω. Διότι υπήρχε και υπάρχει, εκτός αν αλλάξει, του Υπουργείου Εσωτερικών, ότι δεν θέλανε φορείς απασχόλησης να είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου ή Δήμοι ή Περιφέρειες, διότι εκεί δημιουργείται η αίσθηση στον κόσμο ότι αυτή είναι μια μόνιμη θέση. Και όπως είχαμε το πρόβλημα με τα Stage, δεν θέλανε, και πιστεύω σωστά, να υπάρξει η άποψη ότι προσλαμβάνεσαι στο Δημόσιο και να δημιουργηθούν οι προσδοκίες για πρόσληψη στο Δημόσιο.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ναι, αλλά έτσι…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Επομένως… Δεν είναι μόνο Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, είναι οποιοσδήποτε… μπορεί να είναι Σωματεία, μπορεί να είναι Ιδρύματα, μπορεί να είναι η Ένωση Εμποροβιοτεχνών, μπορεί να είναι Ενώσεις, μπορεί να είναι Σύλλογοι, μπορεί να είναι Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρίες, οι οποίες λειτουργούν, όχι ανεξέλεγκτα, ως ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης, οι οποίοι προσλαμβάνουν με βάση μοριοδότηση από τον ΟΑΕΔ τους ανέργους και με Σύμφωνα Συνεργασίας με Δήμους, με Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, τοποθετούν αυτούς τους ανθρώπους…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Άρα αυτές οι εταιρίες,  όλος αυτός ο μηχανισμός είναι οι μεταπράτες μεταξύ των ανέργων και του σε τοπικό επίπεδο… για να καλύψουν…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Τον Φορέα των Νομικών Προσώπων του δημόσιου τομέα…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Αυτοί θα μπορούν να προσλαμβάνουν μόνο μέσα από αυτή την διαδικασία, που…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Μόνο μέσα από αυτή την διαδικασία, με καμία άλλη. Μέσω της λίστας του ΟΑΕΔ θα υπάρξει συγκεκριμένη μοριοδότηση, η οποία ελέγχεται.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Α, δεν μπορούν να προσλάβουν αυτοί ημέτερους.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Όχι, βέβαια. Δεν μπορούν να πάρουν τον ξάδελφο…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Επειδή μου είπατε νωρίτερα σχεδόν, γι’ αυτό δε… Έχω έναν ενδοιασμό εκεί στο «σχεδόν», μήπως μπουν…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Πως; Μα δεν μπορεί να το κάνει… Πρέπει να είναι εγγεγραμμένος…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ωραία…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Κοιτάτε πάντοτε μπορεί κάποιος να θέλει να καταχραστεί όλη αυτή την διαδικασία…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ακριβώς…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Αυτό πάντοτε υπάρχει, γι’ αυτό σε όλα τα προγράμματα υπάρχουν και ελεγκτικοί μηχανισμοί.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Ναι. Άμα δουλέψουν και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα είναι μια χαρά νομίζω.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Αλλά το ζήτημα νομίζω, ξέρετε…

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Μιλάμε για πόσο συνολικά κόσμο;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: 55.000 ανέργους.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Από τον Σεπτέμβρη για 5 μήνες;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Από το Σεπτέμβρη για διάρκεια 12 μηνών, δηλαδή μπορεί κάποιος να ξεκινήσει από τον Απρίλιο του ’12, έως πέντε μήνες και στην πρόταση μέσα που υποβάλλουν, υποβάλλεται και το έργο το οποίο θα εκτελέσουν. Και πληρώνονται, όχι με βάση την πρόσληψή τους, αλλά το έργο, το οποίο εκτελέστηκε.

Άρα, εάν παραδείγματος χάρη, σε μια περιοχή το έργο είναι η ανάπλαση της περιοχής, θα πληρωθούν με βάση την ολοκλήρωση του έργου, ή τον καθαρισμό ενός πάρκου ή τον καθαρισμό παραλιών ή την δημιουργία ιστοσελίδας κάποιου συγκεκριμένου Ν.Π.Δ.Δ.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Μάλιστα, και τελειώνοντας αυτή, τελειώνει και η συνεργασία με τον Δήμο, δεν θα έχει δηλαδή κάποια παράθυρα από εκεί για να πούμε ότι…

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Δεν υπάρχει παράθυρο. Τελειώνουνε όταν ολοκληρώνεται το έργο, όχι η διαδικασία πρόσληψής τους.

Γ. ΨΑΛΤΗΣ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ κυρία Κατσέλη.

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Εγώ ευχαριστώ

About Author

Connect with Me:

Leave a Reply

  • Theme Settings